هجوم وآوردن هیزم به خانه فاطمه(س)
مناجات اميرالمومنين(منتظران ظهور)
حقانيت و اثبات اميرالمومنين و دعا براي فرج امام زمان

اسنادمربوط به وقوع هجوم به خانه ی فاطمه زهرا(سلام الله علیها)

مدرک اول:

وبلغ ابابکر وعمرإنجاعةمن المهاجرین والانصارفقداجتمعوامع علی بن ابیطالب فی منزل فاطمةبنت رسول الله فأتوافیجماعةحتی هجوم الدار...

به ابابکروعمرخبررسیدکه عدّه ای ازمهاجرین وانصارباعلی بن ابیطالب(علیه السلام)درخانه فاطمه(سلام الله علیها)دختر رسول خدااجتماع نمودندپس(عمر)باجماعتی آمدندتااینکه به خانه هجوم آورند...

سندشیعه:

تاریخ یعقوبی(فی المکتبةالشاملة)1/155و(ط.آخر)2/126(یعقوبی م 284)

سنداهل سنت:

السقفةوفدک72قریب بهذاالمضمون(جوهری  م323)

مدرک دوم:

فوجهواالی منزله فهجمواعلیه...

پس بسوی منزل او(امیرالمومنین)شتافتندوبراویورش بردند

اسنادشیعه:

بحارالانوار28/308(علامه مجلسی م1110)

الهجوم علی بیت فاطمه269(عبدالزهرامهدی)

سنداهل سنت:

اثبات الوثیة142و(طبع مرکز المصطفی124)(مسعودی م345)

مدرک سوم:

...انّ الهجوم الی بیت فاطمه الزهرا علیهاالسلام ماذکره ابن قتیبةتکررمرتین:

(الهجم الاولی فی کلام ابن قتیبة):

ان ابابکرتفقّدقوماًتخلّفوعن بیعته عندعلی(علیه السلام)فبعث الیهم عمرفجاءفناداهم وهم فی دارعلی(علیه ا لسلام)فأبواان یخرجوا،فدعابالحطب،وقال:والذی نفس عمر بیده لتخرجن اولأحرقنّهاعلی من فیهافقیل له:یاابا حفص انّ فیها فاطمة قال:وان!فخرجوافبایعواالاّعلیاْ(علیه السلام)

الهجوم الثانی فی کلام ابن قتیبة:

...فأتی عمرابابکرفقال له ألاتأخذهذاالمتخلّف عنک بالبیعة؟فقال ابوبکرلقنفذ(وهومولی له)اذهب فادع لی علیاً...فقال عمرالثانیةلاتمهل هذامتخلّف عنک بالبیعة.فقال ابوبکرلقنفذ:عُدالیه فقل له خلیفةرسول الله یدعوك لتبایع...ثم قامه عمرفمشی معه الجاعةحتی اتوا باب فاطمة(علیهاالسلام)فدقّواالباب فلماسمعت اصواتهم نادت باعلی صوتها:یاابت رسول الله ماذالقینابعدک من ابن الخطاب وابن ابی قحافه؟فلمّاسمع القوم صوتهاوبکاءهاانصرفواباکین وکادت قلوبهم تنصدع واکبادهم تنفطروبقی عمرمعه قوم:فاخرجواعلیاً(علیه السلام)فمضوبه الی ابی بکرفقالواله:بایع فقال(علیه السلام)إنلم افعله فمه؟قالو:اذاًوالله الذی لااله الاهونضرب عنك.

هجوم بهخانه فاطمه زهرا(سلام الله علیها)بنابرآنچه که ابن قتیبه ذکرنموده،دوبار تکرارشده است:

(هجوم اول درکلام ابن قتیبه):

ابابکرگروهی راجویاشدکه ازبیعت بااوتخلّف کرده ونزدعلی (علیه السلام)میباشند.پس عمررابسوی آنها فرستاد،عمرنزدآنها آمدهوآنهاراصدازدوحال آنکه ایشان درخانه علی(علیه السلام)بودند.ولی آنهاازخارج شدن اباءوامتناع ورزیدند،پس عمرهیزم طلب کردوگفت:بهآن خدایی که جان عمر دردست اوست،یاازخانه خارج میشویدیاخانه راباتمام کسانی که درآن هستندمی سوزانم.

به عمرگفته شدفاطمه(سلام الله علیها)دراین خانه است.گفت:گرچه فاطمه (سلام الله علیها)درخانه باشد.پس آن گروه خارج شده وبا ابوبکربیعت کردندجز علی(علیه السلام).

(هجوم دوم درکلام ابن قتیبه):

پس عمرنزدابابکرآمدوبه اوگفت:آیا ازاین کسیکه تخلّف نموده بیعت نمیگیری؟پس ابوبکر به قنفذ(واومولای قنفذبود)گفت:بروعلی(علیه السلام)رابخوان...برای باردوم عمرگفت:به این کسیکه ازبیعت باتوتخلّف نموده مهلت نده.

بعدابوبکربه قنفذگفت:برگردبه سوی اووبه اوبگو:خلیفه رسو الله(ص)تورامی خواندکه بااوبیعت کنی...

سپس عمربرخاست وگروهی بااوحرکت کردندتابهدرب خانه فاطمه(سلام الله علیها)رسیدند.پس درب راکوبیدند.

فاطمه(سلامالله علیها)چون صدای آنهاراشنیدباندای بسیاربلند فرمود:ای پدر،ای رسول خدا،بعدازتو،ازابن خطاب وابن ابی قحافه چه هابرسرماآمد.پس جمعی ازآن گروه چون صدای فاطمه(سلام الله علیها)وگریه اش راشنیدند،بازگشتنددرحالیکه اشک می ریختندونزدیک بودجگرهایشان پاره پاره شود.

ولی عمر باجمعی باقی ماند؛پس آنها علی(علیه السلام)راازخانه بیرون کشیده واورابسوی ابوبکربردند،وبه اوگفتندبیعت کن!پس فرمود:اگربیعت نکنم چه می کنید؟گفتند:بنابراین قسم به خدایی که جزاوخدایی نیست گردنت راخواهیم زد.

سنداهل سنت:

الامامةوالسیاسةالمعروف بتاریخ الخلفاء(تحقیق شیرازی/ناشر:انتشارات شریف رضی)1/30وتحقیق:زینی/ناشر:مؤسسةالحلبی والشرکاءللنشروالتوضیع)1/19وانتشارات شریف رضی طبع آخر1/12(ابن قتیبةم 276)

مدرک چهارم:

فانطلق قنفذفاقتحم هووأصحابه بغیرإذن...

قنفذرفته وبااصحابش به داخل منزل هجوم آوردبدون اینکه(برای وروداذن بگیرد

اسنادشیعه:

کتاب سلیم(تحقیق محمدباقرانصاری)150(سلیم بن قیس م90)

احتجاج 1/109(طبرسی م560)

غایة المرام5/335(سیدهاشم بحرانی م1107)

بحارالانوار28/269ـ283(علامه مجلسی م1110)

اسنادمربوط به جمع کردن هیزم بردر خانه ی فاطمه(سلام الله علیها)

مدرک اول:

قال ابن ابی الحدید فی شرح نهج البلاغه:

(قال مسعودی:وکان عروة بن الزبیریعذرأخاه عبدالله فی حصربنی هاشم فی الشعب،وجعه الحطب لیحرقهم ویقول:إنما أرادبذلك ألاتنتشرالکلمة،ولا یختلف المسلمون،وان یدخلوفی الطاعة،فتکون الکلمةواحدة،کمافعل عمرابن خطاب ببنی هاشم لما تأخرواعن بیعة أبی بکر،فإنه أحضرالحطب لیحرق علیهم الدار.)

مسعودی میگوید:عروة بن زبیر برادرش عبدالله(بن زبیرابن عوام)رادرمحاصره ی بنی هاشم در دره ای(درمکه)وجمع آوری کردن او هیزم رابرای آتش زدن آنها(دروقایع مربوط به سالهای دهه ی ششم وهفتم هجری که آل زبیر به دنبال کسب حکومت بودند)معذور می دانست ومیگفت:

اواین کاررابرای این کردکه تفرقه وپراکندگی ایجادنشودوباهم اختلاف نکنندوآنان (بنی هاشم)نیز به اطاعت اودرآیندودرنتیجه باهم متحد شوند،همانطورکه عمرابن خطاب این کاررابا بنی هاشم کرد،وقتی آنان(امیرمؤمنان وصدیقه طاهره)ازبیعت با ابوبکر درنگ کردند.

سنداهل سنت:

شرح نهج البلاغه 20/147(طبع:مؤسسه ی اسماعیلیان)(ابن ابی الحدیدم 656)

تحریف اول :

کان عروةبن الزبیر یعذر اخاه اذا جری ذکربنی هاشم وحصره ایاهم فی الشعب وجمعه لهم الحطب لتحریقهم ویقول انما ارادبذلک ارهابهم لیدخلوافی طاعته کماارهب بنوهاشم وجمع لهم الحطب لاحراقهم اذهم ابواالبیعة فیماسلف.

عروةبن زبیر برادرش راوقتی صحبت ازماجرای بنی هاشم ومحاصره کردن اوآنان رادردره وجمع آوری کردن اوهیزم رابرای آتش زدن آنها به میان می آمد،معذورمی دانست ومیگفت:اواین کارراکردتاآنان راباترساندن،به اطاعت خودوادارکند،همانگونه که درقبل نیزبنی هاشم ترسانیده شدندوبرای آتش زدنشان هیزم فراهم وجمع آوری شد،آن هنگام که آنان ازبیعت باپیشینیان امتناع کردند.

سنداهل سنت:

مروج الذهب(چاپ بولایق1283ه.ق)2/79وچاپ الازهریة1303ه .ق)2/72)و(دارالرجاءـمصر،قاهره1357ه ق)3/24و(چاپ دارالحجرةـقم)3/73و(چاپ میمنیه)3/86(مسعودی م346)

تحریف دوم:

وحدث نوفلی فی کتابه فی الأخبار،عن ابن عائشة،عن أبیه،عن حمادابن سلمة،قال :کان عروةبن زبیریعذرأخاه إذاجری ذکربنی هاشم  وحره إیاهم فی الشّعْبِ وجمعه لهم الحطب لتحریقهم.

ویقول:إنما أرادبذلک إرهابهم لیدخلوفی طاعته إذ هم أبواالبیعةفیما سلف،وهذاخبرلایحتمل ذکره هنا،وقدأتیناعلی ذکره فی کتابنافی مناقب أهل البیت وأخبارهم المترجم بکتاب حدائق الأذهان.

کتمان حقایق ودست بردن درمنابع تاریخی،نشانه ای است گویا به اینکه متعصبان اهل سنت درتوجیح این جنایت جواب قانع کننده ای نداشته اندوچاره ای جزبه حذف این جمله ازمنابع تاریخی نیافته اند،واما آنچه دراینجاحذف شده عبارت زیر است:

((کما ارهب بنوهاشم وجمع لهم الحطب لاحراقهم))

سند اهل سنت:

مروج الذهب (فی المکتبةالشاملة)1/381(مسعودی م 346)

مدرک دوم:

عن سلمان وعبدالله بن عباس قالا: ...فَوَثَبَ عمرغَصبانَ فنادی خالدبن ولیدوقنفذافأمرهماأن یحملا حطباًوناراً...

ازسلمان وعبدالله ابن عباس نقل شده که گفتند:عمرغضبناک برخاست وخالدابن ولیدوقنفذ راصدازدوبه آن دودستوردادکه هیزم وآتش بیاورند.

اسناد شیعه:

کتاب سلیم386

بحارالانوار43/197و28/299

مدرک سوم:

عن فاطمةالزهراء(س): ...فجمعواالحطب الجزل علی بابناوأتوابالنارلیحرقوه ویحرقنا...

...پس هیزم زیادی درکناردرب خانه ماجمع کردندوآتش آوردندکه دررابسوزانندومارانیز بسوزانند...

اسنادشیعه:

بحارالانوار30/348

مجمع النورین147(ابوالحسن مرندی م1349)

بیت الاحزان121(مطبعةامیر)

مدرک چهارم:

نقل ابن خیزرانة(ابن جیرانةابن خزانةابن خنزابة)فی غُرَرِه قال زیدبن اسلم کنت مِمّن حَمَل الحطب مع عمر الی باب فاطمةحین امتنع عَلیِ واصحابه عن البیعة ...

ابن خیزرانه درکتاب غرر،اززیدابن اسلم روایت میکند که من ازجمله کسانی بودم که به هنگام خودداری علی(علیه السلام)ویارانش ازبیعت،به همراه عمرهیزم به درب خانه فاطمه (سلام الله علیها)بردیم...

اسناد شیعه:

مناقب النواصب419(ابن شهرآشوب م588)

الطرائف239(سیدبن طاووس م664)

نهج الحق وکشف الصدق271(علامه حلی م726)

احقاق الحق228و(شرح احقاق الحق)2/373(قاضی نورالله شوشتری)

شفاءالصدورفی الحاشیة1/279(علامه ابوالفضل تهرانی)

مأساة الزهراء2/97و201(علامه عاملی)

الهجوم علی بیت فاطمة182(عبدالزهراءمهدی)

سنداهل سنت:

فلک النجاة121قریب بهذاالمضمون(علی محمد فتح الدینی الحنفی م1371)

مدرک پنجم:

عن ابی جعفر(علیه السلام):وذلک الحطب عندنانتوارثه ...

آن هیزم(که ازآتش زدن درب باقیمانده)نزدماموجوداست وآنرا(به عنوان سندمظلومیت فاطمه زهراازیکدیگر)به ارث می بریم...

سند شیعه:

دلائل الامامة(ط الغری)238و(ط مرکز الطباعةوانشرفی مؤسسةالبعثة)455(طبری مقرن4)

مدارک دیگر

جمع آوری هیزم پشت درب خانه امیرالمومنین دراسنادزیرهم آمده است:

اسنادشیعه:

کتاب سلیم150

تفسیرعیاشی2/308

المسترشد225فی الهامش(محمدبن جریرطبری الامامی م قرن4)

کامل بهایی307(شیخ عمادالدین طبری م قرن7)

نواردالاخبار(تحقیق انصاری قمی)183(فیض کاشانی م1091)

البرهان 2/435و2/424

بحارالانوار30/293و53/18و28/231

شرح احقاق الحق 33/360(سیدالمرعشی النجفی م1411)

تشییدالمطاعن 1/433ـ434(سیدمحمدقلی نیشابوری)

الغدیر5/372(علامه امینی)

الکنی والاقاب 1/386(شیخ عباس قمی)

بیت الاحزان 82(شیخ عباس قمی)

اسناد اهل سنت:

الامامةوالسیاسة1/12(تحقیق:الزینی)1/30(تحقیق:الشیری)1/12(ابن قتیبه م276)

انساب الاشراف 1/587و2/269(البلاذری م279)

العقدالفرید5/12(ابن عبدربه)

مؤتمرعلمای بغداد181تحقیق سیدمرتضی رضوی )(مقاتل بن عطیةم525)

شرح نهج البلاغه 20/147(ابن ابی الحدیدم656)

اعلام النساء/قسمت حرف فاء(عمررضاکحاله)

عمربن خطاب183(عبدالرحمن احمدالبکری)

 


درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان مناجات اميرالمومنين(م نتظران ظهور) و آدرس monajat1385.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان